Ieder mens wordt als prins of prinses geboren en is in essentie tot het goede in staat. Gaandeweg onze opvoeding krijgen we als kind steeds vaker te horen of we iets goed of fout doen. Zo leer je als kind een normen- en waardensysteem te ontwikkelen. Ook neem je hierdoor bepaalde besluiten om de pijn, van bijvoorbeeld ‘niet belangrijk zijn’ of ‘er niet bij horen’, te verzachten. Dit doe je vanuit je eigen belevenis. Onbewust maak je hier een patroon van. Dit helpt je om niet bij alles steeds na te hoeven denken. Pas later merk je dat dit patroon niet meer de waardering geeft die je vroeger wel kreeg en voel je je beperkt in je mogelijkheden en het bereiken van je doel.
Strategisch coachen is doelgericht coachen op drie dimensies: mens, taak en waarde-as. Ik richt me op de ontwikkeling van de mens in complexe en veranderende omstandigheden. Het nastreven van autonomie en de zorg en het respect voor mensen staat daarbij centraal.
Als coach zorg ik voor:
• Een veilige omgeving en consistent gedrag.
• Een duidelijke structuur waarop het coachingstraject is gebaseerd.
• Voldoende gesprekstechnieken om de coachee te stimuleren tot zelfstandigheid.
• Voldoende tijd en beschikbaarheid voor een coachtraject. Dat kan fysiek maar ook via mail of telefoon plaatsvinden.
• Kennis van diverse theoretische modellen op basis waarvan ik mijn interventie kies passend bij de situatie. Dit betreft: de Transactionele Analyse (Eric Berne), de systeemtheorie (Hellinger), de ethologie (Van Dale) en de teamfasen-theorie (Tuckman).
De theorieën die ik hanteer geven op een eigen manier antwoord op twee vragen:
1. Hoe overleef ik in een complexe, voortdurend veranderende omgeving?
2. Hoe haal ik het beste uit mezelf, uit een medewerker, een team of een afdeling?
Bron: Kouwenhoven opleidingen 2015
VISIE